Polen pt. 1

Tänkte börja visa (de hundra bästa) bilderna från Warszawa! Så tio inlägg á la 10 bilder kommer bomba bloggen nu. Njut av Polen via min Canon här på min sida ett tag framöver. :)
 
Jag har alltså varit på ett kulturutbyte i Polen, i april 2013, på ett teaterprojekt med fyra länder. Sverige, Polen, Frankrike och Italien. Vi var ca. 40 peeps mellan 17 och 30 år + några gamlingar som deltog på scenen och vi hade en väldigt passionerad regissör, Pietro, som ledde hela grejen. På sex dagar, måndag - lördag, tillverkade vi en teaterpjäs som vi sedan visade upp på två föreställningar på söndagen. 
 
Teatern hette "The End of the Titanic" och var en skildring över hur skeppet sjönk, samt hur Europa håller på att sjunka nu. Frågor som "vilka är dagens isberg?" (ekonomiska krisen t.ex), "vilka kommer sjunka först?", "varför gör vi inte revolt trots att vi ser att det går utför?", "vilka kommer att hamna i livbåtarna/överleva?" jobbade vi med. Skildrade detta genom att bl.a krypa under stolarna på publiken iförda lakan, för att sedan komma fram och be om hjälp, på polska. För att involvera publiken och få dem att tänka efter hur de behandlar tredjeklassare, som här håller på att drunka (lakanen var vatten). Det blev faktiskt en väldigt politisk teater, med många pikar till hur vi förstör vårt samhälle. Genom att vi bar både förstaklass och tredjeklass outfits, och tog upp aktuella ämnen.
Återkommer om storyn.
 
Vi åkte alltså nio stycken från Sverige, därav två ledare, och det gänget är så sjukt härligt att jag vill vara på resande fot med dem jämt. Jag, Julia, David, Lovisa, Pone, David, Grevvie, Joel och Rose-Marie. Anlände måndag morgon helt utmattade på Emma Hostel i centrala W och installerade oss i sovsalarna. Hälsade på alla andra från alla andra länder och det blev många kindpussar kan jag tala om. Sedan var det bara att ta en snabbdusch i kallt vatten och börja traska mot spårvagnarna som skulle ta oss till teatern.
 
 
Skrev såhär i min dagbok efter första kvällen:
Dag 1: Idag har jag varit väldigt trött, men det var kul att träffa Pietro igen! Ska hålla i en monlog och vi skapar isberg med lakan som blir det pampigaste jag sett. Sjöng Roger Pontare för alla och skaffar vänner. Allt är asbilligt, och en jobbig kille bjöd mig på choklad och nu följer han efter mig överallt och skriker mitt namn. Fotar mycket och hoppas att batteriet kommer hålla. Tänker på teater och Sebb. Drack en chaicola på VÄRLDENS mysigare pub och en kille gjorde alla partytrick han kunde och en annan filmade hela sin upplevelse. Bara stod och filmade lixom. Jag och Lovisa gick en sväng halv elva i centrala W och vi blev inte kidnappade! Såg kulturpalatset, asfint. Har även fått veta att Sanna är ett arabiskt namn som betyder "saveness".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0